الأحد، 14 سبتمبر 2008

.............فى الشاااااااااااااااااااااااااارع



.............الأخلاق أهم حاجة فى الشارع


وبالذات فى شوارع مصرأخلاق ثم أخلاق ثم أخلاق ،عمرى ما مشيت مرة


!!!!!!!!!!!الا والشارع كله حب
وود وسلام وفوق ده كله كل واحد فى حاله


.........ومن كثرة حلاوة الشارع بيبقى نفسى أفضل فيه طووووووووول اليوم

..........بس أعمل إيه الدروس والمدرسة

.............ومن أطرف المواقف اللى مرت على وأنا ماشيه فى الشارع

كنت ماشيه ، المهم كان فى واحدة أدامى بصيت عليها لقيتها مايه"ماء" *

أتارى كان فيه واحدة بتكب مايه من شقتها غصب عنها المايه إنكبت على

..........الست تقوم تقول معلش حصل خير لأ لازم تتعب زورها يا بنت بنت

مخلتلهاش أنا كنت واقفة مزهولة من الموقف إزاى تشتم الشتايم دى

...بس فى نفس الوقت كنت هلكانة ضحك "شر البرية ما يضحك "

.......والتانية اللى كبت المايه متسكتش لأ إزاى هوا ينفع "ده إنتى اللى بنت

التانية شتمتها .......راحة جايبة طشط مايه ودلقته فوقها تانى الست بقت مايه

صافية راحت طلعلها ..........معرفتش إيه اللى حصل بعديها ،غير إنى

سمعت صويت ،إتحسرت عليهم وقلت هما دول اللى هينصروا الإسلام ،إذا كان

هما من نفس الشارع وبيعملوا بعض كده علشان "موقف غير مقصود أمال اللى

"........بره هيعملوهم إزاى هتجلنا من فين "أم نضال،ريم الرياشى ،

كنت راحة المدرسة ومش معايا سندوتشات المهم وقفت عند بتاع الفول والطعميه *

أشترى سندويتشات ،خدتوا بالكوا من سندوتشات جمع مش مفرد المهم كان فيه

جداعين واقفين كل واحد معاه البت بتاعته المهم واحد راح باصص على البت

بتاعة الوله التانى ،قام قال له بص قدامك ،قال له وإنت مالك هى خطبتك ،الخناقة

قامت والدنيا ولعة "عنده حق الواد خايف على شرف البت أمال يسبها للى يسوى

وإللى ما يسواش"المهم كل واحد طلع المطوه اللى معاه وشرحوا بعض، والبنات

"خلاص خلاص معلش حصل خير"وهييجى من فين الخير يا مأطأطين مش إنتوا

فيها يبقى لازم تولع"أنا اللى بأقول ".....راحت واحدة قايلة لمى صحبك الزباله ده

...........زبالة إيه يا...يا.... إنتوا ما بتشوفوش نفسكم فى المرايه ولا إيه ،

لأيا حببتى لمى نفسك أحسنلك ،ومسكوا فى شعور بعض وأنا واقفة أتفرج وطنشت

.......... المدرسه "هوا الواحد هيشوف الحجات دى كل يوم"

المهم الناس عمالة تحوش الجداعين عن بعض ......وأنا أقول يا رب ما يخلصوا دلوقت .

ونجحوا فى الأخر بعد جهد عظيم "يا خسارة الواحد ملحقش يستمتع "بس يالا خيرها فى غيرها.

........أختكم راحة المدرسة خدتلها علقة سخنة "بس كله يهون فى سبيل الفرجة

أصلى أنا بأحب الحجات دى أوى.بس والله كنت متحسرة جدا جدا وكنت بأقول هما

دول الشباب اللى هينصرواالإسلام هما دول البنات اللى هيرفعوا بلدنا ويخلونا نتقدم

.........لأدام هما دول اللى هيحرروا الأقصى حسبى الله ونعم الوكيل

الواحد يبقى ماشى فى حاله"لا بيه ولا عليه " وتلاقى اللى ماشى ورائه زى الأضى*

المستعجل ويا سلام لو الوحدة ماشية ولابسه محزق وملزق يبقى الشباب عليها زى

الرز ..."مش هى متوضبلنا علشان نبص عليها ده حتى يبقى حرام لو ما بصيناش

عليها حد يسيب الأمر يفوته "لأ هوا ده برده يصح لازم عينانا تتملى منها "،أنا مابقولش

إن الأولاد هما اللى عليهم العتاب بس لأ البنات كمان اللى تلبس ديق ومحزق وملزق واقع

........ عليها الغلط برده ،وأنا مابقولش إن كل الجيل بايظ بس الأغلبيه بايظين ولله الحمد

"بقينا فى منتهى الهيافة"نسينا ديننا وأخلاقنا والواجب اللى علينا وبقينا بنتخانق

.........علشان وحده "أصلهم حلوين أوى يا جدع"،أو علشان طفل ،أو

والحاجة اللى تجنن الواحد وتخليه هيطلع من هدومه يكون ولد راكب الماكانه "الموتوسكل "

وطاير بيه كأنه ورائه الديوان واللى يجنن أكتر السماعات اللى بيحطوها على الموتوسكل

............. بتخرم ودان الواحد

.........والله أنا ما عارفه أقول إيه ،ربنا يهديهم

إحنا إن شاء الله هنحاول نصلح على قدر الإمكان وإن شاء الله تكون شوارعنا من أحسن الشوارع،

بس يا خسارة يعنى أنا معنتش هأشوف خناقات تانى إه إه إه..............بس كله يهون فى

سبيل الوطن أصدى الشارع.." بس أعتقد أنه لسه بدرى عقبال مايتحقق اللى أنا بأحلم بيه

"..............هيه هيه هيبقى فيه خناقة

سندس

هناك 28 تعليقًا:

الازهرى يقول...

عزيزتاى
يسعدنى ان اكون اول من يعلق على ما كتب
واقول ان مايحدث الان فى الشارع هو مجرد رد فعل لحالة الاختناق العام التى يعيشها الناس بسبب الغلاء وخلافه

وشكرا

سندس وأمل يقول...

نحن أسعد أخى ولكن لايكون بهذا الشكل

وجزاك الله خيرا على هذا المرور الطيب

Unknown يقول...

سندس :

دى اول زيارة باين بس بجد حتتتكرر كتييييييييييرر


بجد مدونتك جميلة اوووووى وان شاء الله نكون من زوارها دايما

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*--*-*-*--

نخش ف موضوع الشارع دا بقا


بصى يا ستى

دلوقتى الغلط واقع على البنات اول حاجه وبعدين ع الصبيان

لان البنات برده لازم يكونوا محترمين
انا بقول على فئة قليلة منهم مش كلهم

بس معظمهم بيلبسوا لبس الواحد يقرف يبص عليه وبجد حرام اللى بيعملوه ف نفسيهم دا..يعنى حتستفاد ايه لما دا يبص شوية ودا يبص شوية



هيا مش ف الاخر حتتجوز

طب بالله عليكى تتجوز وتبقى ماشية مع جوزهاف الشارع وواحديروح مشاور عليها ويقول دا انا كنت بمشى مع البت دى زمان

والله الكلام دا مينفع




وعلى رايك بقا هما دول اللى حينصروا الاسلام والمسلمين ....هيهات هيهات


اه نسيييت بطلى تقفى قدام المدرسة وتتفرجى ع الخناقات وتروحى المدرسة متاخر ..ها

ههههههههههه

شكلك بتحبى تضربى كتييير


ههههههههه


*/*/*/*/*/*/*/-*-*-**\*\*\*\*\*\*

ربنا يباركلك يارب

ويجزيك خيرا ..

اتمنى انى اشوفك على مدونتى

تحياتى

سندس وأمل يقول...

جزاك الله خيرا .........

أيوا ما إنت لازم تنصر الجدعان علشان

إنت منهم ،هأعديهالك المره دى علشان

أول مرة تدخل المدونة........

ومن ناحية إن هى هتتجوز فده مش مضمون

علشان كده بتعمل كده وعلى العموم

ربنا يهديهم........

ماشى ياعم معنتش هأقف تانى.....

والله هى دى المره الوحيدة اللى إنضربت

فيها "علشان ماشفتش خناقة فى وقت

المدارس غير هى دى"

وإن شاء الله هأرفك على مدونتك ...

"سندس"

مصطفى محمود يقول...

والله يا سندس بجد الواحد بيعجز لسانه عن التعبير في المواقف دي

بس هنعمل ايه يعني

ادي الله وادي حكمته ,,

الناس خلاص من كتر ما بعدت عن ربنا ربنا سلط علينا أنفسنا والناس مبقاش همها غير لقمة العيش ونست الرازق
الانحطاط الرهيب في مستوى الاخلاق أكيد له سبب و اكيد كلنا عارفينه
بس هو ترسبات من عوامل كتير قوي اتجمعت من سنين والنهاردة هي بصورتها دي
ولسه قدامها كتير عشان تزول

ربنا بيقول
ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم

يعني الحل فينا احنا

بس احنا نبدأ بنفسنا بس

اشكرك على اشراكنا في التدوينة دي ولو انها فكرتني بحالنا اللي ميسرش
بس ندعو الله ان يفرج كربنا ان شاء الله

أحيكم على المدونة الجميل ولو ان الوقت لم يسعني لزيارتها كلها بس ليا عودة قريبا ان شاء الله

تحيتي ,,

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

هههههههههههههههه
في كل حتة
حتى في البيوت ما عاد حد بيتحمل
حتى في المدونات الا من رحم ربي
اقول ايه
ربنا يهدي
شرفتيني ونورتيني ونتواضصل باذن الله
تحياتي

حسن حنفى يقول...

ولايهمك انا هبقي اتخانق مع نفسي

واصور الخناقه وابعتهالك

هههههههههه

بجد الشوارع بقت حاجه تكسف

وللاسف الناس مش حاسه فعلا

انا والله كنت مره رايح الدرس لقيت

اتنين بيتخانقوا بسكاكين كبيره

وعورا بعض والتاني يقول دي مش تعويره

لازم اغتح دماغه

بس للاسف مش فتحها كانت ناشفه

:D

تحياتي

اسف علي التاخير في التعليق بس الريدر بقي

:((

من الحق لينك الف ليله وليله

http://www.deweto-masr.blogspot.com/

لؤلؤة الاسلام يقول...

حبيبتى سندس
ما شاء الله موضوع رائع
و فعلا حاجة مهمة ان الواحد يلتزم باخلاقه في كل مكان
مش في الشارع بس

و تحيااااااااااتى
رمضان
كريم

Unknown يقول...

سندس :

على فكرة انا سبتلك رد الكومنت عندى

معلش والله مفيش وقت اكتبه تانى هنا

على العموم الاتنين واحد يعنى


سلام

مستنيكى

سندس وأمل يقول...

teva

على رأيك أدى الله وأدى حكمته......

وجزاك الله خيرا على هذه الكلمات الجميلة

وإن شاء اللواحد يبدأ بنفسه زى

مابتقول .........

إن شاء الله يعجبك ما كتبناه على هذه

المدونة .

عاشقة النقاب:

إن شاء الله نتواصل دائما.....

وعيزين نشوفك كتير.

حسن حنفى :

بس لما تيجى تضرب إضرب بجد وما يصعبش

عليك نفسك،عايزه أشوف دم حقيقى...

والشوارع مبقتش حاجه واحدة دى بقت

حاجات تكسف........

والراجل لو كان حمى السكينة كويس

كانت فتحت راس الراجل التانى...

(أسف على التأخير )

ولا يهمك ....وما شاء الله المدونة فى

منتهى الروعة.

خديجة محسن لؤلؤة الإسلام:

وجزاكى الله خيرا ده من ذوقك بس يا

روح قلبى ...

(رمضان كريم)

الله أكرم.........وكل عام وأنتى بخير

المبرمج المحترف:

متشكرين أوى على المعلومات القيمة

وجزاك الله خيرا.

Abdallah Hosni يقول...

فعلا ربنا يهدينا ويهديهم جميعا

موضوع مهم فعلا

لؤلؤة الاسلام يقول...

حبيبتى \
انا لبيت طلبك و كتبت الايميل على التعليق عتدى
يا ريت تروحى تاخديه بسرفة و تسيبلى ايميلك و تحذفي التعليق بعد لما تخدى الايميل

و مع السلامة يا قمر

لؤلؤة الاسلام يقول...

يندس و لكن ايميلك على ايه
يعنى الهوتميل و لا الياهو

سندس وأمل يقول...

على الياهوا

sondos9447@yahoo.com

لؤلؤة الاسلام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سندس وأمل يقول...

3abdallah7osni

أمين يارب......

وجزاك الله خيرا على تشريفك لمدونتنا

البسيطة"سندس"

سندس وأمل يقول...

دول بس اللى عندك بلاش نفتح فى موضوع

الإميلات أحسن مش هنخلص

,.-~*'¨¯¨'*•~mr ,.-~*'¨¯¨'*•~monshed يقول...

حضرتك طرحتي تقريبا مووضوع بنلمسه كلنا بس حضرتك ربنا يكرمك طرحتيه بشكل كويس
جزاكم الله خيرا
وكل سنه اونىت طيبة

سندس وأمل يقول...

جزاك الله خيرا .........

وحضرتك بألف خير وسلامة ،ويا ريت

تنورنا كتير........

سندس وأمل يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
elsha3er يقول...

حكاية المية دى اذاى الست رمز الانوثة تشتم كدة ما تركب شنبات وخلاص اما عن البنات والشباب انا بستحقر جدا الناس اللى زى دى بس زى ما فى ناس كدة فى ناس حترفع الاسلام وحتحرر قدسنا


احمد الشاعر

سندس وأمل يقول...

أحمد الشاعر:

كل حاجة بتطور فى البلد دى وإذا كان

على الشنبات فهى مش لازم !!!!!!!!

أصل البنات بقت نسخة طبق الأصل من

الأولاد ،والعكس!!!!!!!

وكلنا والله بندعلهم بالهداية...

وجعلنا جميعا من المنصرين لأقصانا

ومن النافعين لبلدنا........

أأأأأأأأأأأأأأأأأأأمين

سندس وأمل يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

سندس :

بجد اتشرفت بزيارتك جدا


اه انا حقولك على الطريقة انك ازاى تنزلى صوت فى خلفية البلوج


اول حاجه ...

روحى للامتداد دا


dashbord > layout > template > page elements > add a page element
>>HTML/JavaScript
طبا من بعد ما تدخلى الصفحة الرئيسية ...

دوسى على الرابط اللى تحت خالص وانتى تعرفى
بدل ما اشرح كتيير
وتزهقى اسيبك مع مدونه شارحهاها بالتفصيل





هاااااااااا

عدانى العيب كدا

اه عدانى على ما اظن
ههههههههه









شكلك زعلتى من المرة اللى فاتت


اه بالمناسبه

مش ينفع تحطى رابط اخرة

rar

لان دا ملف مضغوط

ممكن تحطى اخره

mp3 . wmv , wav, mp4

اى رابط صوووتى

ودورى ف اى موقع على الاغنيه
اه دا كود الاغنية
>بس بشرط متحطيش غير اغنيه حلوة

عشان مخدش الذنب بدالك انا
هاا

يعنى اغنيه هادفة كدا


تحياتى

..


من هنا ..لما نشوف اخرتها ايه ..ههههههههه

Unknown يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
سندس وأمل يقول...

بجد بجد أنا زهقت حضرتك عارف أنا مش

عايزه أحط أغنية خلاص إتنزلت عن

الفكرة دى .......

وبعدين إيه الكلام اللى مكتوب

با الإنجليزى أكتبه فين فى البحث ولا فين

با الظبط !!!!!!!

وبعدين الرابط اللى حضرتك كتبته

كل لما أدخل عليه ميرضاش........

صراحة أنا زهقت وفاض بى........

كانت شوره طين يوم ما......

"اللهم إنى صائمه""سندس"

سندس وأمل يقول...

والعيب عداك وأزح

Beram ElMasry يقول...

ان كنت ممن يتذوقون الشعر العامى والزجل ، ارجو زيارة مدونتى والتفضل بالنقد والتعليق ، فالنقد كالنصح ، والدال على الخير كفاعله
كلنا نقدس مصر ، ولكن اليس من حقنا ان نغضب اذا ما انحرف بها المسار