الاثنين، 3 أغسطس 2009

أمجرد حوار هو .....!!!

هذا حوار جرى بيننا وبين شخص من فلسطين وهو صحفى

واليكم التفاصيل:


Aml: معزره الكمميوتر بيفصل
هو: معلش عادي
Aml: يعنى ايه كلشى
هو :يعني اخباري برامج
Aml: اها
هو :افلام وقصص
Aml: زى ايه
هو: كلشي
هو: انساني وسياسي واقتصادي

Aml: كل شىء اها فهمت :)
Aml:
Aml: ايه اخبار غزه واهلها
هو:ما بعرف مش هناك انا
Aml: مش حضرتك من فلسطين
هو: اها
هو: بس مو في غزه
Aml: من وين؟
هو :في الضفه
Aml: ايه اخبار الاخ عباس
هو :الرئيس محمود عباس
Aml: اها
هو :صاحبك تحكي الاخ عباس
Aml: لا
Aml: عادى
Aml: انا ما بدى هيك
هو:لا مو عادي بتحبي اقلل من ايمة رئيسكم
Aml: اها:D
هو: وانا ما يشرفني احكي معك
هو: لانه رئسنا بشرف كل العالم
Aml: انا ماقصدت هيك
Aml: هوا اصلا خاين
هو: انت الشرفاء الظن
هو: طيب الله معك (كلام بزىء لا يكتب)
Aml: جزاك الله خيرا
هو: ههههههههههههههه
هو:حلوه هاي
هو :ماسكينلي الدين والله هاعلم شو انتو
هو :هي الماخدينه منكم
AML: لا حضرتك دى مش طريقت تحاور
هو: اصلا ما بحاورك مين انت لحاورك
Aml : انا انسانه مخلوقه من طين زى زيك
Aml: احنا مسلمين
هو: كلنا مسلمين بس ما بنخون بعض
هو :انت ما حترمتي حالك
Aml: لا انا مابخون الا الى بيخون البلد والارض بنفسه
هو :يلا الله معك بليز لا تحكي معي مره ثانيه
Aml: ماشى
هو :خليك في بلدك
Aml: الله معك
Aml: ما فلسطين بلدى برده
هو :شكلك حماسستان
Aml: وافتخر
هو: يلا روحي ناقصني بس
Aml: وانا من الفتحاويبين الشرفاء
هو: مبين
هو: وواضح
Aml: الفتحاو يين
هو :الشرف بنقط منك
Aml: الله يكرمك
هو :دبحو اهل غزه يعني هم الشرفاء
Aml: مين الى دبحها

Aml: غير محمود عباس واعوانه
هو: مبين
Aml: الى تعاونو مع الاسرائليين
هو: شفنا كيف كان يضربو العالم ويقتلوهم
Aml: ؟
هو: تبعون حماس
Aml: ونبيعها ليه
Aml: على فكره الى بتكلمك دلوقت سندس بنت عم امل وامل قاعده جمبى
هو: اهااااااااااااا
هو: كملت
هو: كمان شوي ما بشوف الا محمود الزهار بكلمني
Aml: ان شاء الله لو عرفت اوصله
Aml:لك هوصلهولك
هو :يا عمي الله معكم
هو :خليكم بالانتو فيه
Aml : ايه الى احنا فيه
Aml : ؟
هو: انت ادرا
هو: هههههههههههه

Aml: لا والله
هو: في كلمتين وبس
Aml: منكم نستفيد
هو: قلة ادب وغلط على رئيس دولنتا ورئيسنا ما في لانه تاج راسكم
وسلام
Aml: انا مش غلط
Aml: دى حقيقه
Aml: وعليكم السلام
هو: لا تخليني اغلط فيكم انتم ولايا
هو: الله معكم
Aml: ليه
هو: انا مش مع اي فصيل مهما كان
هو:انا بس بعرف انه النا رئيس ولازم يحترم من الجميع
Aml: حضرتك مع الحق
Aml: مهوا لو كان محترم الشعب
Aml: الشعب يحترمه
هو: لو سمحتي تسكري عل الموضوع
والله معك
هو: بعتذر اذا اساتلكم
هو: سلام
Aml: ماشى احنا مش بنشيل من حد
Aml: وسلام عليكم
هنا ينتهى الحوار .....مع العلم انه احنا قلنا كلام مكنش
لازم يتقالبالطريقه دى بس حبينا نكتبه من غير اى تحريف
بس شلنا كلام كان الاخ بيشتمنا فيه......


هناك 24 تعليقًا:

إِيمَان عَاطِفْ يقول...

مجانين !

سندس وأمل يقول...

واااااااااااااااااااااااااااء
والله يايمان انا قلت لامل مش تنزله اصرت

اعمل لها ايه...

وبعدين ده الجنان ده شرف:)...

ع العموم اهوه اتنشر...

اقصوصه يقول...

اممم

حوار غريب

شكل الاخ ما كان يصلح للحوار من الاساس

او يمكن كان في حاله مزاجيه سيئه

او اصلا هو انسان سيئ الخلق!

يجووز

وردشان smilyrose يقول...

السلام عليكم

وحشتونى بجد

على فكرة مش اى حد ينفع نتحاور معاه

وباين من اسلوب الشخص دا انه

غير سوى خلى بالكم

كويس لما لفظ بالفاظ بذيئة

بلاش النوع دا من الحوارات

اعقلو ا ههههههههههههه

غير معرف يقول...

يا ستي إلو رئيس -منتهي الصلاحية- ولازم يُحترَم!!

هع هع هع!

إذا بدكم، بعرّفكم على ناس من غزة.. وبلاها تحاكوا أمثال الأخ!

سندس وأمل يقول...

اقصوصه:

هو فعلا سىء الخلق عارفه الكلام الى

احنا مسحناه كان فيه بلاوى

ربنا مايوريكى...اول مره نسمع الكلام ده

لكن كان باين من طريقه كلامه انه هوا

مش محترم....
______________________________

سميلى روز:

:)والله انتى وحشتينا اكتر ...

انا لما عرفت انه صحفى من فلسطين

حبيت اعرف اخبار غزه واهلها

وبعد كده تدخلت الاخت سندس وحبكت

الموضوع ...يالا قدر الله ماشاء فعل...

والله خلاص حزفناه من ع الميل....

(اعقلو)هههههههههههه تمام يافندم:)

__________________________________

اسلام ناجح:

الو مخابرات معانا واحد هنا معرضه:)

حول حول ....:)...

هوا حضرتك بتتكلم كده ليه:)

حاضر تمام ايوه ماشى:)

مش هنحاكى امثال الاخ ينفع نحاكى امثال

الاخت:)

خلاص خلاص مش هنحاكى اى نوعيه منهم:)

_________

امل

حسن حنفى يقول...

السلام عليكم

فيه ناس مش بيكون عندها اساعداد لاي حوار وبيكونوا متمسكين برأيهم ومش مستعدين يغيروه حتي لو عرفوا انه غلط

مهرة سالم يقول...

السلام عليكم...
طبعا هذا الشخص يمثل نفسه فقط...
وأحييكم على أنكم لم تتأثروا به وكلمتوه بأسلوب راقي بغض النظر عن الموضوع الذي طرح..
..
دمتم بخير

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

هو فى ايه بالظبط

يمكن لامة اعرف مين فيكم امل ومين فيكم سندس اقدر اعرف الحكاية ماشية ازاى

ولحد ما اعرف
عايز اقولكم ان الجنان اجمل بداية للنجاح

مع تحياتى

واحد بيحاول يبقى مجنون

الازهرى يقول...

بصراحة يا سندس اتن وامل
انا مش من انصار الشات اساسا
لكن اهم حاجة عملتوها امانة نقل الحوار
وطبعا عرفتم اخطائكم فى الحوار
ومهما كان الشخص غير محترم
لازم احنا نحافظ على احترامنا

تحياتى دوما

سندس وأمل يقول...

حسن حنفى:

وعليكم السلام

تعرف كلامك صح...

شكرا ع التعليق:)
___________________________

نهار:

وعليكم السلام...

شكرا ليك ياجميله..:)

ودمتى انتى ايضا:)
____________________________-


اسماء واحلام فى وجدانى:

هوا ايه الى فيه ايه؟؟؟

انا مش فاهمه...بص المدونه دى بتاعتى

انا وامل يعنى(سندس وامل)...

اتنين..ايه فيه حاجه ملغبطه؟؟

احنا مجانين ..هييييييييييييييييييه

احنا مجانين ..:)

شكرا يااخ مجنون:):):):)
____________________________


الازهرى :

لا والله ده هوا الى دخل على امل من ع الفيس

يعنى بس ده دى كانت اول مكالمه

اها من نحيت عرفنا اخطائنا عرفناها

والحمد لله:)....

ودمت معنا:)

Tamer Alhosiny يقول...

عزيزتي سندس
عزيزتي امل

بجد انا زعلت جدا لما قريت الحوار ده

وزعلت اكتر لما قريت التعليقات بتاع الناس عليها

وعارف ان رايي مخالف تماما
بس انتم زي اخواتي
وانا عارف انكم مويدين لحماس
بس بجد الحوار انتم ادرتوه بشكل سيء جدا

انا عارف ان الشخص ده قال كلام بزيء
بس هو قال كدة لانه انسان عربي عادي
زي كتير من العرب مش علشان هو انسان وحش او مش محترم


وللاسف انتم اطريتوه لكدة

لانه لو قال نفس الكلام عز محمود الزهار انتم كنتم رديتو عليه بنفس الاسلوب
بس طبعا مع الفارق انتم بنات صغيرين ومحترمين جدا ما شاء الله

لكن صدقيني اي حد هقفي قدامه وتهيني رمز عنده لازم يرد عليكي وحش

لو وقفتي في الشارع وقلتي ابو تركيا منافق وغشاش الناس كلها هتبص ليكي نظرة وحشة ويمكن تسمعي كلمتين في جنابك من الناس

انتي عملتي زي واحدة زملكوية وقفت تشجع الزمالك في مدرجات الاهلي

الخلاصة:

لابد عندما نتحاور مع الاخر ان نحترم افكاره ورموزه
وان نركز علي نقاط الاتفاق لا الاختلاف

كنت اتمني حواركم يبقي عن القدس واذاي نقدر نحررها مش عن صراع غبي بين اهلي وزمالك فلسطين

تحياتي
تامر الحسيني
انسان عاشق حر

ارجو التعقيب من اصحاب المدونة

وحي القلم يقول...

السلام عليكم
اللهم عقل هؤلاء الفلسطينين
طول ما فيه فلسطينين كدا يبقى الحل مش هيكون دلوقتي
--
شكر خاااااااص للاستاذة أمل على نشر الحوار
تقبلي مروري

سندس وأمل يقول...

العزيز الاخ تامر الحسينى تحيه وبعد:

(بجد انا زعلت جدا لما قريت الحوار ده)

ان كنا نعلم هذا ماكنا نشرناه...

(وزعلت اكتر لما قريت التعليقات بتاع الناس عليها)

كل شخص له رأيه وحريه تعبيره:)

(وعارف ان رايي مخالف تماما)

الأختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

ونحن نحترم رأيك...

(بس انتم زي اخواتي
وانا عارف انكم مويدين لحماس )

وحضرتك زى اخونا برده...

ايوه احنا تبع حماس وكمان تبع الحق

انا قلت تبع الفتحاويين الشرفاء

وانا وامل تبع الحق سواء كان مع اى كان..


(بس بجد الحوار انتم ادرتوه بشكل سيء جدا)

نعتزر ان وصل الى حضرتك تالمفهوم ده عننا

وان شاء الله مش يتكرر المره الجايه:)

(انا عارف ان الشخص ده قال كلام بزيء
بس هو قال كدة لانه انسان عربي عادي
زي كتير من العرب مش علشان هو انسان وحش او مش محترم)

اولا حضرتك لا تتصور ماقاله...وان

كان كل العرب هكذا فقد (باظت الدنيا

وبقت الحكايه كوسه)...

وعشان فى كتير من العرب كده بقينا

متأخرين ومفيش عندنا اى تقدم

(وللاسف انتم اطريتوه لكده)

تقصد هوا من اضطرنا لكده..

(لانه لو قال نفس الكلام عن محمود الزهار انتم كنتم رديتو عليه بنفس الاسلوب)

هو الى غلط الاول...وبعدين انا مش شايفه فى ردى حاجه غلط ده

انا قلت له اجيبهولك:D.غلط فى ايه انا بقى:D

بس طبعا مع الفارق انتم بنات صغيرين ومحترمين جدا ما شاء الله)

:D...الله يكرمك....بعدين مين الى صغير ده انا وامل نقرقش الزلط:D

(لكن صدقيني اي حد هقفي قدامه وتهيني رمز عنده لازم يرد عليكي وحش)

....مش بالشرط على فكره يعنى لو انا شتمت رمز عنده وهو كان

متحضر مكنش يرد على بعدم زوق....مثلا زى ماهو قال ع عمو محمود

الزهار شفت انا رضيت ازاى...:) عادى بإنفتاح خالص:d

(لو وقفتي في الشارع وقلتي ابو تركيا

منافق وغشاش الناس كلها هتبص

ليكي نظرة وحشة ويمكن تسمعي كلمتين في

جنابك من الناس)

لا الا ابو تريكه:D...انا بحبه

جدا...وبعدين كل الناس عارفه ان ابو

تريكه مش وحش وبرده معظم الناس

عارفه ان الاخ عباس

خاين وهأفضل اقولها ليوم القيامه:D

.....الا الناس الى هى تبعه وكده

(انتي عملتي زي واحدة زملكوية وقفت

تشجع الزمالك في مدرجات الاهلي)

ههههههههههههههههه دى ياويلها ....

(لابد عندما نتحاور مع الاخر ان نحترم افكاره ورموزه
وان نركز علي نقاط الاتفاق لا الاختلاف)

طبعا لازم نحترمه..بس معزره انا مبحترمش

الرموز الخاينه

لانهم مش يستاهلوانه حد يحترمهم

المفروض انه احنا نركز ع الاتنين مش

نسيب حاجه

لانه لو فضل فى اختلاف يبقى احنا مش عملنا حاجه

صح ولا ايه..؟؟

(كنت اتمني حواركم يبقي عن القدس واذاي نقدر نحررها)

كنت اتمنى ايضا ولكن فُتح الحوار وكنت اسأله عن غزه ثم
انجرف بنا الحال الى هذا ......

(مش عن صراع غبي بين اهلي وزمالك فلسطين)


اولا التشبيه مش حلو اوى او مش

ملأم...معلش يعنى

بص انا بقى هضربلك مثل....فيه عندنا

سلم ماشى(السلم مش هو الى بيمشى:))

السلم ده عليه شوك كتير وفيه فى

السلمه الى قبل الاخيره

شوك كتير جداااااااااااااااااااااااااااااا

فيه بقى فى السلمه الاخيره القدس المحتله

مثلا لما هما عايزين يوصلو للسلمه الاخيره دى

هيفطو ليها ولا هيطلعو سلمه سلمه فلازم

يطلعو ع كل السلالم ويشيلو الشوك الى عليها

وبكده هيوصلو للنقطه النهائيه وهيبقو مع بعض

ها التشبيه وصل ولا لسه ........خبره بقى تقول ايه:D:D

(تحياتي)

وصلت .....

(ارجو التعقيب من اصحاب المدونه)

ولقد عقبنا...:)....اى خودمه.....

سنديسووووووووو

(************اه ملحوظه**********)

انا كده اخدت حقى تالت ومتلت :D معلش ع التطويل

ومعلش ع التأخير كمان عشان كان عندنا حاله وفاه

سندس وأمل يقول...

مصعب صلاح:

وعليكم السلام ....اللهم امين...

صدقت اخى...

عااااااااااااااااااااااا وانا مش

ليه اى شكر ولا ايه:)

ماسى ماسى ده من غيرى الحوار ده مكنش

مشى اصلا:D:D:D:

وامل متقبله المرور...

maha zein يقول...

كل سنة وانتم طيبين

كيف الاحوال

قلت اجي اسلم واقول كل سنة ونتوا بخير
اصلي سارقة شوية نت من جهاز خالتو
اصلي جهازي متفنجر

ملحقتش اقرا بصراحة
بس قلت اسلم
اصلي ممكن اتضرب لو اتقفشت
اصلي المفروض بذاكر
هي هي هي هي

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ههههههههههههههههه
مش مجانين
:D
--

ياما هتشوفوا ...

سندس وأمل يقول...

مها:
وانتى طيبه ياجميله:)

الحمد لله الاحوال زى الفل وعال العال:)

هههههههههههههههههههههههه

بتسرقى مكنش ده املى فيكى:)

يالا مره تانيه ابقى اقأيه بقى

روحى يابت ذاكرى:)
__________________________

حسام:

:D.......مااحنا عارفين:)

الله يبشرك بالخير ياما هنشوف !

هههه ربنا يطمنك:)

EMMY BABY يقول...

معلشى ياسندس انتى وامل انتم عارفين انكم اخواتى الصغيرين بس انا مختلفة شوية معاكم

وممكن يكون رايى مختلف عن الناس

بس هو دافع عن رئيسه وبلده بغض النظر عن هو ايه

هو:لا مو عادي بتحبي اقلل من ايمة رئيسكم
Aml: اها:D

وكان مفروض انتم كمان متقلوش اها انه يهين الرئيس بتاعنا

انا عارفة ان كلامكم صح بس الحوار ممشيش صح من الاول وهو دافع بطريقته عن اللى هو مقتنع بيه

واحنا لازم نحترم الاخر ونعبر عن راينا بدون تجريح او اننا نحاول نغير معتقدات

دى نصيحة اخوية اتمنى تقبلوها منى بدون زعل

تحياتى

ايمى

سندس وأمل يقول...

ايمى:

طبعا يابنتى عارفين...ولينا الشرف:)

ونحن متقبلين اختلافك...

(بس هو دافع عن رئيسه وبلده بغض النظر عن هو ايه )

مهوا دى المشكله ازاى يدافع عن حد اى كلام

وع العموم نعتبر انه دافع عن رأيسه ماشى

(وكان مفروض انتم كمان متقلوش اها انه يهين الرئيس بتاعنا)

دى كانت دعابه مش اكتر:)...وبعدين

ميهينو براحته هو اصلا يستاهل الإهانه:D

(انا عارفة ان كلامكم صح بس الحوار ممشيش صح من الاول وهو دافع بطريقته عن اللى هو مقتنع بيه )

انا متفقه معاكى جدا بس انا كنت

بحاول اوضح له ليه انا قلت كده

هو مش سمح لى..!

(واحنا لازم نحترم الاخر ونعبر عن راينا بدون تجريح او اننا نحاول نغير معتقدات)

من وجهه نظرى انا مش شايفه تجريح فى حاجه

بس لو كانت المعتقدات دى غلط برده

مش هو قول انه غلطان....لا لو اى

حد بيتكلم وكان معتقدانه غلط

مش نحاول نصلحها...ع العموم انا

عارفه انه مكانش لازم انا وامل نقول انه

خاين كان المفروض اقول انه عميل:D:D

لا بجد هى يمكن الطريقه كانت فى تفهيمه

غلط والكلام مشى غلط....

يالا نتعلم المره الجايه...:)

(دى نصيحة اخوية اتمنى تقبلوها منى بدون زعل )

ماشى ياستى..ربنا مايجيب زعل

بين الاخوات ابدا ابدا....:)

تحياتك وصلت ياجميل :)

EMMY BABY يقول...

انتى عارفة يا سندس انتى وامل انا ممكن يكون ليا اعتراضات كتيييير جدا على الحكومة والحاجات اللى بتحصل فى البلد بس لو لاقت واحد مش مصرى بيشتم فينا وفى بلدنا اقسم بالله ماهسكتله وهخليه يحط لسانه فى بقه

واكيد انتم كمان مش هتستحملوا حد يقول على مصر كلمة

هو ده اللى حصل معاه بالظبط بس كدة

سعيدة جدا بوعيكم وتقبلكم للنصيحة ماشاء الله عليكم ربنا يبارك فيكم

تحياتى

ايمى

سندس وأمل يقول...

إيمى بيبى:

:D..كلنا كده مش انتى بس ع فكره

لو على مصر وع الناس وعلى ناس

مش وحشين ده انا هجيب اجله:D

بس لو واحد بيقول مبارك خاين وعميل

ولا يهمنى يشتم برحته بس بدون

قول كلام بزىء طبعا....:)

وعلى فكره انا بحب فلسطين جدا وبحب

شعبها مش بالشرط حماس بس لا والله

بحب ناس كتير منهم..وبعدين هوا

انا اكره ان بلدى (مصر او فلسطين)

يبقى الحكام بتاعهم حلوين طبعا لأ

تعرفى والله العظيم انا بدعى

(يارب اهدى مبارك وحكام العرب لو كنت

رايد ليهم الهدايه اهديهم...لو مش

رايدها خدهم وريحنا:D)

والله انا بدعلهم من قلبى :9

ربنا يهديهم...

على ايه ياستى ماانتى اختنا وكلامك

صح فلازم نقبله وعن سعه صدر كمان

وبارك فيكى:)

تحياتك وصلت لتانى مره:D

Ahmed Mohamed يقول...

صراحه
انتي الي غلطانه
اولا تقولي
اخبار الاخ عباس ايه
ناقص تقولي
الواد عباس ابن ام عباس عامل ايه
يعني طريقه تجبر الي بيكلمك انه يستغرب وياخد كلامك علي محمل الاستهزاء
ثانيا تقولي
دا خاين وباع فلسطين
ماهوه لما الرئيس يكون خاين الشعب يبقي ابن كذا هوه منهم مش غريب عنهم
هي بتتفهم كدا
انا كمان بقول لمبارك كفايه كده
بس مش يجي واحد غريب يشتمه وهبقي مبسوط لما يقول دا خاين
فيه مثلين بيقولو ايه
ادعي علي ابني واكره الي يقول امين
والتاني
القرد في عين امه غزال

سندس وأمل يقول...

احمد علام:

(صراحه انتي الي غلطانه)

؟يمكن دى وجهه نظر حضرتك....وعجبى!!...

(اولا تقولي اخبار الاخ عباس ايه

ناقص تقولي الواد عباس ابن ام عباس

عامل ايه)

وماله هو مش اخونا فى الله ولا ايه..:D

لو كنت اطول انى اقول كده كنت قلت:)

(يعني طريقه تجبر الي بيكلمك انه يستغرب

وياخد كلامك علي محمل الاستهزاء )

ماهو لو كان متمالك نفسه مكانش

زهق..!..ولا استغرب ..وبعدين انا

مش شايفه فى كلامى حاجه مستفذه:)

(ثانيا تقولي ا خاين وباع فلسطين)

وبعدين هى دى مش حقيقه انه عباس خاين..!!

وفعلا باع فلسطين....

(ماهوه لما الرئيس يكون خاين الشعب

يبقي ابن كذا هوه منهم مش غريب عنهم)

لا عادى مش بالشرط ان الشخص الوحش يبقى

الى حوليه وحشين طيب ماهنا فى مصر

فى الوحش وفى الحلو.....


(هى بتتفهم كده)

برده مش بالشرط..


(نا كمان بقول لمبارك كفايه كده

بس مش يجي واحد غريب يشتمه وهبقي

مبسوط لما يقول دا خاين)

كلنا بنقول له كفايه...اساسا

اساسا كل حكام العرب مش حلوين وعلى

رأسهم مبارك وعباس...

وبعدين لو هو قال انه مبارك خاين

وعميل هيبقى عنده حق هى مش دى حقيقه

انما انه يشتم فى حد مش يستحق انه

يتشتم فيه طبعا يبقى غلطان وانا هقف له

سواء كان مع اى جهه .. مش بالشرط

جهه معينه .....

(فيه مثلين بيقولو ايه
ادعي علي ابني واكره الي يقول امين)

ماهو ده طبيعى يعنى ....لكن انه

اصلا يبقى مش مدى للوطنيه حقها عميل

مدعيش عليه..!!


(التاني القرد فى عين امه غزال)

طيب كويس انه مبارك وعباس طلعو قرود

:D:D:D:D
وبعدين دول هما مش محصلين:)


ومش كل القرود كده...!:)

اى خودمه:)...

سنديسو..